distandi

Life is about moments: don't wait for them, create them !

Jocurile Foamei. Suzanne Collins.

Leave a comment

                 Am terminat. Toate cele trei volume. Auzisem de cartea asta de mai mult timp, însă nu-i acordasem prea multă atenție. Doar câteva idei…copii care se luptă, violență, foame. Reiese și din titlu, nu?!

              Într-o zi nu aveam chef să citesc în engleză, așa că m-am apucat de Jocurile Foamei în română pentru că le aveam deja pe kindle. Și așa a început totul. Nu am crezut sincer că o să-mi placă foarte mult, dar m-am înșelat.

             În rolul personajului principal, Katniss Everdeen – o fată de 16 ani din Districtul 12. Totuși, au fost mai multe personaje care au jucat, pe rând un rol principal. Cel puțin în opinia mea. Pentru că toată acțiunea este văzută din perspectiva lui Katniss, dar am putut atât de ușor să mă gândesc la o perspectivă văzută din partea unui alt personaj.

       Acțiunea se desfășoară pe teritoriul Panem-ului, o Americă post-apocaliptică. Cu toate astea, în Capitoliu – capitala, s-a menținut un regim care amintește de cele totalitare într-o oarecare măsură. La început au fost 13 Districte, dar cel din urmă a fost distrus în timpul Zilelor Negre și închis ca un avertisment pentru celelalte 12 Districte. Fiecare District asigură aprovizionarea Capitoliului cu diferite produse, iar numărul acestora indică și gradul de sărăcie (Districtul 12 este cel mai sărac).

          Ca o pedeapsă și pentru a le aminti oamenilor că nu trebuie să se revolte și că toată puterea îi aparține Capitoliului, sunt organizate Jocurile Foamei. Acestea sunt evenimente anuale, în care un băiat și o fată (cu vârste cuprinse între 12 și 18 ani) sunt nevoiți să concureze într-o luptă televizată. Câștigă cel care rămâne ultimul în viață.

        Deși prima dată nu am fost atrasă de acest gen de acțiune, trebuie să spun că mi-a plăcut foarte mult. Am fost atât de fascinată de atitudinea locuitorilor din Capitoliu, de asemănarea lor cu oamenii din ziua de azi și de reacțiile lor față de Jocuri. Percepția lor asupra ideii de „distracție” îmi amintește de ceea ce apare acum la televizor. E foarte bine evidențiată diferența între săraci și bogați, între modurile de gândire, între cultura unora și a celorlalți. O punere în scenă a diferențelor sociale, inspirate din prezent, dar care totuși se regăsesc în viitor.

                  O carte despre decizii, schimbări, oameni și prezent. Nu am să fac o prezentare a fiecărui volum în parte, deși primul mi s-a părut cel mai bun. În al doilea m-a plictisit de veșnicul triunghi amoros întâlnit în atâtea alte cărți (nu prea reușit și prea comun, după părerea mea), iar a treia mi se pare puțin cam „trasă de păr”. Dacă pe primele două le-am citit foarte repede, a treia mi s-a părut…neterminată.  Pentru că spre sfârșit a aruncat cu destinele personajelor în toate părțile, de parcă însăși autoarea se săturase de scris după două volume. Cu toate astea, merită citită și savurată!

      Despre ecranizări…nu le recomand decât ca o opțiune în cazul plictiselii și doar după ce ați citit cărțile. Am înțeles că au fost bine primite de public, însă pe mine nu m-au impresionat prea tare. Nu am văzut decât ecranizarea primului volum și mi s-a părut diluată rău. Pentru cineva care nu a citit cărțile, mi se pare prea fără de esență, iar pentru cei care le-au citit…dezamăgitoare. Cel puțin asta am simțit eu. Nu mai spun nimic de actori, că eu mi i-am imaginat cu totul altfel. Tocmai de asta, recomand ÎNTOTDEAUNA cititul. E o carte scrisă bine, nu ai cum să nu-ți faci o imagine completă asupra acțiunii și a personajelor. Cu toate acestea fiind spuse, spor la citit!

PS: Revin cu o mică precizare: al doilea film este mai bine realizat decât primul.

Author: distandi

https://distandi.wordpress.com/

Leave a Reply

